Cursusvarianten

Twee cursusvarianten

Leren Preserveren wordt in twee cursusvarianten aangeboden: als zelfstudie en als groepscursus.

De groepscursus

Binnen de groepscursus verwerf je de benodigde kennis en vaardigheden doordat het leren zich afspeelt in interactie met coaches, experts en medecursisten. De interactie vindt plaats binnen de drie bijeenkomsten en binnen de online leeromgeving. Je maakt opdrachten, krijgt begeleiding en feedback van de coaches, je werkt samen met vakgenoten en woont presentaties van experts bij.

We werken met groepen van 10-14 personen. De cursus start twee keer per jaar.
Zie Data en inschrijven

De zelfstudievariant

Binnen de zelfstudievariant maak je gebruik van de online leeromgeving. Je kan de leerstof op eigen gelegenheid en op je eigen tempo bestuderen. Je mist dan de groepsbijeenkomsten, de interactie, het maken van opdrachten, de begeleiding en de feedback. Wel kun je je studievoortgang in de modules volgen door jezelf te registreren met je account van Twitter, LinkedIn of Facebook. Je ziet dan precies welke paragrafen je al hebt doorgenomen en welke nog openstaan. Je kunt aansluitend altijd nog besluiten om de groepscursus te volgen.

Met de zelfstudievariant kun je op elk moment zonder inschrijving beginnen.

Leerdoelen

De opzet van de cursus zorgt ervoor dat je de begrippen, concepten en problematiek van het beheer en behoud van digitaal erfgoed en duurzame toegang leert kennen. Vervolgens leer je het speelveld kennen: welke partijen spelen een rol en welke rol spelen beleid en wet- en regelgeving? Je leert hoe je je in het speelveld kan bewegen. Ten slotte leer je hoe je in jouw praktijk stappen kan zetten.

Binnen de zelfstudievariant zal je zelf tijd en aandacht moeten besteden aan het verwerken van het van de leerstof, het ontwikkelen van vaardigheden en de toepassing binnen de praktijk.

Binnen de groepscursus wordt het leerproces ondersteund door interactie, begeleiding en feedback.
Na het volgen van de groepscursus:

heb je meer kennis over het onderwerp ‘duurzame toegang’ en wat erbij komt kijken;
ben je in staat het belang van duurzame toegang in jouw organisatie te beschrijven;
kun je verwoorden op welke manier veelvoorkomende termen in het werkveld betrekking hebben op jouw werkzaamheden;
kun je je eigen rol in het krachtenveld van duurzame toegang benoemen;
kun je beschrijven hoe het mandaat/beleid in jouw organisatie en geldende wet- en regelgeving van invloed zijn op duurzame toegankelijkheid;
kun je meepraten over duurzame toegang en ben je in staat die vragen te stellen die jou verder helpen;
weet je andere kennisbronnen en experts te vinden.

Op een rij

Hieronder zie je de verschillen tussen beide varianten op een rij.

 zelfstudie groepscursus
PRIJS Gratis  450 euro exclusief btw
STUDIEBELASTING  15-20 uur  30-45 uur
ONLINE MODULES  A, B en C  A, B en C
BIJEENKOMSTEN  Geen  Drie bijeenkomsten met medecursisten, coaches en experts
ONLINE BEGELEIDING  Geen  Online begeleiding door coaches
START Op elk gewenst moment  Twee keer per jaar (voorjaar en najaar)
CERTIFICAAT Nee  Ja
 STUDIEVOORTGANG ZICHTBAAR Ja (met social account)  Ja

 

Drie online modules

Het online cursusmateriaal voor beide cursusvarianten is hetzelfde en bestaat uit drie modules: A. De achtergrond, B. Het speelveld en C. De praktijkstap. Elke module bestaat uit een aantal hoofdstukken die op hun beurt weer uiteen vallen in paragrafen.

A. De achtergrond
Na een introductie op het thema ‘duurzame toegang’ maak je kennis met onze hoofdrolspeler: het digitale informatieobject. Dat is het object dat we voor duurzame toegang willen behouden en waar onze preserveringsinspanningen op gericht zijn. We laten zien dat de intrinsieke eigenschappen van het informatieobject haar kwetsbaar maken voor ongewenst informatieverlies. Ook maak je kennis met een model dat je kunt gebruiken als referentiekader om het informatieobject op te nemen in een werkproces gericht op duurzame toegankelijkheid. Gaandeweg deze module leer je het vakjargon van de duurzaamheidsprofessional.

B. Het speelveld
In deze module krijg je zicht op het speelveld: in welk krachtenveld beweegt onze hoofdrolspeler zich? Welke rol kan beleid spelen in het richten van de gezamenlijke inspanningen? Welke mensen en partijen spelen er allemaal een rol in duurzame toegang tot de collectie? Welke plichten en verantwoordelijkheden vloeien voort uit het in beheer nemen van digitaal erfgoed? En wat is jouw eigen rol in dit geheel?

C. De praktijkstap
Tijdens de laatste module staat jouw praktijkstap centraal. Hoe ziet jouw praktijk eruit en welke maatregelen, methoden en tools gebruik jij al om problemen te beantwoorden? Welke stap (hoe groot of klein ook) wil jij de komende tijd gaan zetten? Na een inleidend hoofdstuk over het nemen van maatregelen bij de opname van digitaal materiaal en een hoofdstuk met verhalen uit de praktijk ga je zelf ook echt aan de slag met een uitdaging. Die kan liggen op verschillende niveaus: van oefenen met een tool die bestandsformaten checkt tot aan het schrijven van duurzaamheidsbeleid.