hoofdstuk

De finish

Je bent aangekomen bij de finish van het online gedeelte van de cursus ‘Leren Preserveren’! Voor de cursisten die de volledige cursusvariant volgen, houdt het hier niet op. Zij komen nog een keer bij elkaar om de geleerde lessen te bespreken en hun vervolgvragen te formuleren.

Duurzame toegang is (g)een sprookje

Als er iets duidelijk is geworden tijdens deze cursus is het vast dat duurzame toegang geen sprookje is. Het vergt visie en toewijding om ons digitale erfgoed te behouden voor: “en het leefde nog lang en gelukkig”.

Jij bent aan zet

Kaboutertjes of dwergen mogen dan misschien niet bestaan, maar hulptroepen wel. Daar verwijzen we je in deze slotparagraaf dan ook graag naar door. Als je onderweg vragen krijgt, aarzel dan niet om ze te raadplegen:

  • Je kersverse cursusnetwerk
    Je coaches en de experts die je leerde kennen tijdens de cursus helpen je graag verder!
  • Informatiekanalen
    Natuurlijk is er online veel informatie van experts te vinden. Tevéél zelfs, volgens sommige praktijkbeoefenaren. Want hoe scheid je het koren van het kaf?
    Hieronder staat alvast een aantal sites die de moeite van het lezen waard zijn:

  • Online netwerken
    Via onderstaande platforms kun je vragen stellen en beantwoorden:   

We wensen je veel succes met het toepassen van de cursusstof in je dagelijkse praktijk!

Help ons de cursus te blijven verbeteren

Met deze cursus willen we zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van de deelnemers. De cursisten van de volledige cursus krijgen daarom een evaluatieformulier. Maar ook van de mensen die de online-only cursus volgen, willen we graag weten hoe ze het hebben ervaren. Laat je ‘tips’ en ‘tops’ daarom achter in het opmerkingenveld onderaan de pagina of stuur je reactie naar cursus@netwerkdigitaalerfgoed.nl. Bedankt alvast voor je hulp!

Comments

  1. Frans Neggers

    Daar heb je helemaal gelijk in. Het vergelijken van conserveringsvraagstukken voor het digitale archief en het analoge archief kan erg inzichtelijk zijn. Dat is ook handig als je ‘analoge’ collega’s mee wilt nemen in het digitale. En het kan helpen keuzes binnen het digitale domein scherper te maken. Wat dat betreft lijkt betrokkenheid vanuit jouw functie bij duurzame toegankelijkheid logisch.

  2. Benita Jansma

    Dank het was leuk om de cursus te volgen. Helaas zijn de upoads niet allemaal gelukt vanaf een apple.

    Er zijn veel overeenkomsten met het aanpakken van conserveringsvraagstukken voor het papieren erfgoed. Zoals bijvoorbeeld ‘massaconservering’, in mijn ogen vooral een term gericht op grotere onderzoeken om o.a. kengetallen te genereren voor conservering . Mogelijk dat onderzoek naar grote hoeveelheden, massa, ook bij het onderzoek naar digitale conservering van informatie een rol gaat spelen . Ik blijf echter altijd ook op het inventarisnummerniveau, het stuk, het bestand benieuwd naar de bewerking om duurzaamheid te realiseren.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.